جبل النور
احادیث رسول خدا صلی الله علیه و آله

صفحه اختصاصی حدیث و آیات رسول اللّه صلى الله علیه و آله :حَقّاً لَمیَکُن لُقمانُ نَبِیّاً ، ولکِن کانَ عَبداً صَمصامَةً ، کَثیرَ التَّفَکُّرِ ، حَسَنَ الظَّنِ ، أحَبَّ اللّه َ فَأَحَبَّهُ ، وضَمِنَ عَلَیهِ بِالحِکمَةِ ، کانَ نائِماً نِصفَ النَّهارِ إذ جاءَهُ نِداءٌ : یالُقمانُ ، هَل لَکَ أن یَجعَلَکَ اللّه ُ خَلیفَةً فِی الأَرضِ تَحکُمُ بَینَ النّاسِ بِالحَقِّ؟
فَانتَبَهَ فَأَجابَ الصَّوتَ ، فَقالَ : إن یُجبِرنی حدیث رَبّی قَبِلتُ ، فَإِنّی أعلَمُ إن فَعَلَ ذلِکَ بی أعانَنی وعَلَّمَنی وعَصَمَنی ، وإن خَیَّرَنی رَبّی قَبِلتُ العافِیَةَ ولمَ أقبَلِ البَلاءَ .
فَقالَتِ المَلائِکَةُ بِصَوتٍ لا یَراهُم : لِمَ یا لُقمانُ؟
قالَ : لِأَنَّ الحاکِمَ بِأَشَدِّ المَنازِلِ وأکدَرِها یَغشاهُ الظُّلمُمِن کُلِّ مَکانٍ یَنجو ویُعانُ وبِالحَرِیِّ أن یَنجُوَ ، وإن أخطَأَ أخطَأَ طَریقَ الجَنَّةِ ، ومَن یَکُن فِی الدُّنیا ذَلیلاً خَیرٌ مِن أن یَکونَ شَریفاً ، ومَن یَختَرِ الدُّنیا عَلَى الآخِرَةِ تَفتِنهُ الدُّنیاولا یُصیبُ مُلکَ الآخِرَةِ .
فَعَجِبَتِ المَلائِکَةُ مِن حُسنِ مَنطِقِهِ ، فَنامَ نَومَةً فَغُطَّ بِالحِکمَةِ غَطّا فَانتَبَهَ فَتَکَلَّمَ بِها ، ثُمَّ نودِیَ داوُدُ بَعدَهُ فَقَبِلَها ولَم یَشتَرِط شَرطَ لُقمانَ . . . وکانَ لُقمان یُؤازِرُهُ بِحِکمَتِهِ حدیث وعِلمِهِ ، فَقالَ لَهُ داودُ : طوبى لَکَ یا لُقمانُ ، اُوتیتَ الحِکمَةَوصُرِفَت عَنکَ البَلِیَّةُ ، واُوتِیَ داوُدُ الخِلافَةَ وَابتُلِیَ بِالرَّزِیَّةِ أوِ الفِتنَةِ . حدیث

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :درحقیقت ، لقمان ، پیامبر نبود ؛ لیکن بنده اى بود مصمّم، اندیشه مند و با حُسن ظن . خدا را دوست مى داشت . پس خدا نیز او را دوست داشت و حکمت را بر او ضمانت کرد. وسط روز ، خوابیده بود که ناگهان به پذیرش خلافت ، فرا خوانده شد که : «اى لقمان! آیا مى خواهى که خداوند ، تو را خلیفه اى در روىزمین قرار دهد تا در میان مردم ، به حق ، داورى کنى ؟» .
لقمان ، بیدار شد و در پاسخ گفت : «اگر پروردگارم مرا وادار کند، مى پذیرم؛ زیرا مىدانم که اگر با من چنین کند . یارى ام مى نماید و دانشم مى آموزد و از خطانگاهم مى دارد. ولى اگر پروردگارم مرا مخیّر سازد، عافیت را مى پذیرم و بلا را نمى پذیرم» .
فرشتگانى که نمى دیدشان ، با صدایى به او گفتند: اى لقمان! چرا چنین گفتى؟
گفت: «زیرا حکمران ، در سخت ترین و مشکل ترین مقام ، جاى گرفته که ظلم از هر طرف ، بر او احاطه دارد؛ [امکان دارد] خوار شود یا یارى گردد . اگر به صواب داورى کند، امید است که نجات یابد و اگر [در داورى] به خطا رود، راه بهشت را به خطا رفته است. هر کس در دنیا حقیر و بى مقام باشد ، بهتر ازاین است که صاحب مقام باشد ، و هر کس دنیا را در مقابل آخرت بر گزیند، دنیا او را مى آزماید ؛ ولى به پادشاهىِ آخرت ، دست نمى یابد» .
فرشتگان از زیبایىِ گفتار او ، در شگفت شدند. لقمان ، لحظه اى خوابید و سراسر وجودش آکنده از حکمت شد. پس ، از خواب بیدار شد و [از آن پس ]حکیمانهسخن گفت .
پس از او، داوود علیه السلام به پذیرش خلافت ، فرا خواندهشد و او آن را پذیرفت و شرط لقمان را مطرح نکرد... . لقمان با دانش و حکمتش ، داوود را یارى مى کرد. داوود گفت: «خوشا به حالت ، اى لقمان! به توحکمت داده شد و بلا از تو دور گردید ؛ ولى به داوود خلافت داده شد و دچار مصیبت و فتنه گردید» .

مسیر این حدیث در کتابخانه: حکمت نامه لقمان > حدیث شماره : 100020

صفحه اختصاصی حدیث و آیات رسول اللّه صلى الله علیه و آله :إنَّ لُقمانَ قالَ لاِبنِهِ : یا بُنَیَّ ، عَلَیکَ بِمَجالِسِ العُلَماءِ ، وَاستَمِع کَلامَ الحُکَماءِ ؛ فَإِنَّ اللّه َ یُحیِی القَلبَ المَیِّتَ بِنورِ الحِکمَةِ کَما یُحیِی الأَرضَ المَیتَةَ بِوابِلِ المَطَرِ . حدیث

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :لقمانبه پسرش گفت: «اى پسرم! در مجالس دانشمندان حضور داشته باش، و سخنان حکیمان را بشنو؛ زیرا خداوند دلِ مرده را با نور حکمت ، زنده مى کند ؛ چنانکه زمینِ مرده را با آب باران حیات مى بخشد» .

مسیر این حدیث در کتابخانه: حکمت نامه لقمان > حدیث شماره : 100067

صفحه اختصاصی حدیث و آیات رسول اللّه صلى الله علیه و آله :إنَّ لُقمانَ الحَکیمَ قالَ لاِبنِهِ وهُوَ یَعِظُهُ : یا بُنَیَّ ، مَن ذَا الَّذِی ابتَغَى اللّه َ عَزَّ وجَلَّ فَلَم یَجِدهُ ، ومَن ذَا الَّذی لَجَأَ إلَى اللّه ِ فَلَم یُدافِع عَنهُ ، أم مَن ذَا الَّذی تَوَکَّلَ عَلَى اللّه ِ فَلَم یَکفِهِ . حدیث

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :لقمانحکیم، هنگامى که پسرش را موعظه مى کرد، به او گفت: «اى پسرم! کیست که از خداوند عز و جل سراغ گرفت، ولى او را نیافت؟ و کیست که به خدا پناه بُرد ، ولى خدا از او دفاع نکرد؟ یا کیست که به خدا توکّل کرد ، ولى خدا او را کفایت ننمود؟»

مسیر این حدیث در کتابخانه: حکمت نامه لقمان > حدیث شماره : 100132

صفحه اختصاصی حدیث و آیات رسول اللّه صلى الله علیه و آله :إنَّ لُقمانَ الحَکیمَ کانَ یَقولُ : إنَّ اللّه َ عَزَّ وجَلَّ إذَا استَودِعَ شَیئاً حَفِظَهُ . حدیث

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :لقمان حکیم، پیوسته مى گفت: «هر گاه چیزى در نزد خداوند عز و جل به امانت گذاشته شود ، حفظش مى کند» .

مسیر این حدیث در کتابخانه: حکمت نامه لقمان > حدیث شماره : 100251

صفحه اختصاصی حدیث و آیات رسول اللّه صلى الله علیه و آله :إنَّ لُقمانَ الحَکیمَ کانَ یَقولُ : إنَّ اللّه َ عَزَّ وجَلَّ إذَا استودِعَ شَیئا حَفِظَهُ . حدیث

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :لقمان حکیم ، پیوسته مى گفت: «هر گاه چیزى در نزد خداوند عز و جل به امانت گذارده شود ، حفظش مى کند» .

مسیر این حدیث در کتابخانه: حکمت نامه لقمان > حدیث شماره : 100349

صفحه اختصاصی حدیث و آیات پیامبر صلی الله علیه و آله : فَنَیرِزُوا إن قَدَرتُم کُلَّ یَومٍ یَعنی تَهادَوا و تَواصَلُوا فِی اللّه ِ ؛ حدیث

پیامبر صلی الله علیه و آله :اگر مى توانید هر روز را نوروز کنید ؛ یعنى در راه خدا به یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید .

مسیر این حدیث در کتابخانه: آینه یادها > حدیث شماره : 200001

صفحه اختصاصی حدیث و آیات پیامبر صلی الله علیه و آله : خَیرُ شَرابٍ فِی الدُّنیا وَالآخِرَةِ الْماءُ ؛ حدیث

پیامبر صلی الله علیه و آله : بهترین نوشیدنى در دنیا و آخرت آب است .

مسیر این حدیث در کتابخانه: آینه یادها > حدیث شماره : 200009

صفحه اختصاصی حدیث و آیات پیامبر صلی الله علیه و آله : سَیّدُ شَرابِ الدُّنیا و الآخِرةِ الْماءُ ؛ حدیث

پیامبر صلی الله علیه و آله : سرآمد نوشیدنى هاى دنیا و آخرت آب است .

مسیر این حدیث در کتابخانه: آینه یادها > حدیث شماره : 200010

صفحه اختصاصی حدیث و آیات پیامبر صلی الله علیه و آله : المُسلِمونَ شُرَکاءٌ فی ثَلاثَ : فِی الماءِ و الکَلاَء وَ النَّارِ ؛ حدیث

پیامبر صلی الله علیه و آله : مسلمانان در سه چیز شریک اند : آب ، مرتع ، آتش (مواد سوختى) .

مسیر این حدیث در کتابخانه: آینه یادها > حدیث شماره : 200011

صفحه اختصاصی حدیث و آیات پیامبر صلی الله علیه و آله : فِی الوُضوءِ إسرافٌ و فی کُلِّ شَى ءٍ إسرافٌ ؛ حدیث

پیامبر صلی الله علیه و آله : در وضو نیز اسراف هست ؛ در هر چیزى اسراف وجود دارد .

مسیر این حدیث در کتابخانه: آینه یادها > حدیث شماره : 200015

برچسب ها :
تربیت کودک ونوجوان
برچسب ها :
انتظار

بخش اول : ارزش و فضلیت انتظار فرج

بخش دوّم: شخصّیت منتظران حضرت مهدى (عج)

بخش سوم : انتظار و منتظر در فرهنگ اسلامى

بخش چهارم : وظایف زمان انتظار

برچسب ها :
چهل حدیث (ازدواج)

فصل اوّل ـ فضیلت ازدواج

فصل دوم ـ وظیفه توانگران

فصل سوم ـ دیدار قبل از ازدواج

فصل چهارم ـ عروس و داماد شایسته

فصل پنجم ـ انتخاب سرنوشت ساز

فصل ششم ـ آداب خواستگارى

فصل هفتم ـ آداب عروسى

فصل هشتم ـ مهریّه و جهیزیّه

فصل نهم ـ از خانه پدر تا خانه شوهر

فصل دهم ـ مهریه زن

برچسب ها :
مسواک
حدیث (1)امام باقر علیه السلام :

لَو یَعلَمُ النّاسُ ما فِى السِّواکِ لأَباتوهُ مَعَهُم فى لِحافٍ؛


اگر مردم نتایج و خواص مسواک کردن را بدانند هیچ گاه مسواک را از خود جدا نمى کنند.

وسایل الشیعه ج2 ، ص13 ، ح 1327 - بحارالانوار(ط-بیروت) ج73، ص130، ح17

حدیث (2)رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

ما زالَ جَبرَئیلُ یُوَصّینى بِالسِّواکِ حَتّى خِفتُ أن اُحفىَ اَو اُدرِدَ؛


جبرئیل پیوسته مرا به مسواک سفارش مى کرد تا جایى که ترسیدم (از کثرت مسواک زدن) دندانهایم سائیده شود و از بین برود.

وسائل الشیعه ج2، ص5، ح1300

حدیث (3)امام صادق علیه السلام :

فِى السِّواکِ اثنَتا عَشَرَةَ خَصلَةً: هُوَ مِنَ السُّنَّةِ، وَ مَطهَرَةٌ لِلفَمِ، وَ مَجلاةٌ لِلبَصَرِ، و َیُرضِى الرَّحمنَ، یُبَیِّضُ السنانَ، یَذهَبُ بِالحَفَرِ، وَ یَشُدُّ اللِّثَّةَ، و َیُشَهِّى الطَّعامَ، و َیَذهَبُ بِالبَلغَمِ، و َیَزیدُ فِى الحِفظِ، وَ یُضاعِفُ الحَسَناتِ، وَ تَفرَحُ بِهِ المَلائِکَةُ؛


در مسواک زدن دوازده فایده وجود دارد: 1. از سنت پیامبر صلى الله علیه و آله است، 2. دهان را پاکیزه مى کند، 3. نور چشم را زیاد مى کند، 4. باعث خشنودى خداوند است، 5. دندانها را سفید مى کند، 6. پوسیدگى آنها را از بین مى برد، 7. لثه را محکم مى سازد، 8 . اشتها آور است، 9. بلغم را مى برد، 10. حافظه را زیاد مى کند، 11. حسنات دو چندان مى شوند، 12. فرشتگان شاد مى گردند.

خصال ص 481 ، ح53 {شبیه این حدیث در محاسن ج2 ، ص562 ، ح953 - کافی(ط-الاسلامیه) ج6 ، ص496 ،ح6 }

حدیث (4)رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

عَلَیکُم بِالسِّواکِ فَنِعمَ الشَّىءُ السِّواکُ یَشُدُّ اللِّثَّةَ وَ یَذهَبُ بِالبَخرِ وَ یُصلِحُ المِعدَةَ وَ یَزیدُ فى دَرَجاتِ الجَنَّةِ و َیُرضِى الرَّبَّ وَ یُسخِطُ الشَّیطانَ؛


مسواک کنید که مسواک زدن خوب چیزى است لثه را محکم مى کند، بوى دهان را مى برد، معده را اصلاح مى کند، درجات بهشت را مى افزاید، پروردگار را خشنود مى کند و شیطان را به خشم مى آورد.

نهج الفصاحه ص571 ، ح 1975

حدیث (5)امام على علیه السلام :

اَلسِّواکُ مَرضاةٌ لِلّهِ وَسُنَّةُ النَّبىِّ صلى الله علیه و آله وَ مُطَیِّبَةٌ لِلفَمِ؛


مسواک زدن سبب خشنودى خداوند، اجراى سنت پیغمبر و وسیله خوش بویى و پاکیزگى دهان است.

مکارم الاخلاق ص 51

حدیث (6)امام رضا علیه السلام :

اَلسِّواکُ یَجلُو البَصَرَ و َیُنبِتُ الشَّعرَ و َیَذهَبُ بِالدَّمعَةِ؛


مسواک زدن، نور چشم را زیاد مى کند، مو را پر پشت مى نماید و آبریزش چشم را برطرف مى سازد.

مکارم الاخلاق ص50 - بحارالانوار(ط-بیروت) ج73، ص 137

حدیث (7)رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

تَخَلَّلوا فَإِنَّهُ لَیسَ شَى ءٌ أَبغَضُ إِلَى المَلائِکَةِ مِن أَن یَرَوا فى أَسنانِ العَبدِ طَعاما؛


خلال کنید که بدترین چیز نزد فرشتگان این است که لاى دندانهاى بنده اى مانده غذا ببینند.

مکارم الاخلاق ص 153 - بحارالانوار(ط-بیروت) ج63 ، ص436 ،ح14

حدیث (8)امام صادق علیه السلام :

ما أَدَرتَ عَلَیهِ لِسانَکَ فَأَخرَجتَهُ فَابلَعهُ وَ ما أَخرَجتَهُ بِالخَلالِ فَارمِ بِهِ؛


بعد از غذا زبان را دور دهان بگردان، هرچه با زبان درآمد فرو ببر، و آنچه را با خلال بیرون آوردى از دهان بیرون افکن.

من لا یحضر الفقیه ج3 ، ص357 ، ح4262 - مکارم الاخلاق ص 152

حدیث (9)رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

إِذَا استَکتُم فَاستاکوا عَرضا؛


وقتى مسواک مى کنید از عرض، دندان ها را مسواک بزنید.

نهج الفصاحه ص188، ح 178

حدیث (10) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

فِى السِّواکِ اِثنَتَا عَشَرَةَ خَصلَةً: مَطهَرَةٌ لِلفَمِ، و مَرضاتٌ لِلرَّبِّ وَ یُبَیِّضُ السنانَ وَ یَذهَبُ بِالحَفَرِ وَ یُقِلُّ البَلغَمَ وَ یُشَهِّى الطَّعامَ وَ یُضاعِفُ الحَسَناتِ وَ تُصابُ بِهِ السُّنَّةُ وَ تَحضُرُهُ المَلائِکَةُ وَ یَشُدُّ اللِّثَةَ وَ هُوَ یَمُرُّ بِطَریقَةِ القُرآنِ وَ رَکعَتَینِ بِسِواکٍ اَحَبُّ اِلَى اللّه  عَز َّوَ جَلَّ مِن سَبعینَ رَکعَةً بِغَیرِ سِواکٍ؛


پیامبر صلى الله علیه و آله :  مسواک زدن دوازده فایده دارد: دهان را پاکیزه، خداوند را خشنود، دندان ها را سفید، جرم دندان ها را پاک، بلغم را کم، غذا را مطبوع، حسنات را چندین برابر مى کند، به سنت عمل مى شود، فرشتگان حضور پیدا مى کنند، لثه محکم مى شود، بر گذرگاه تلاوت قرآن مى گذرد و دو رکعت نماز با مسواک، نزد خداوند محبوب تر است از هفتاد رکعت نماز بى مسواک.

خصال ص 480، ح 52

حدیث (11)امام باقر علیه السلام :

شَکَتِ الکَعبَةُ اِلَى اللّه  ما تَلقى مِن اَنفاسِ المُشرِکینَ، فَاَوحَى اللّه  اِلَیها: اَن قَرّى یا کَعبَةُ، فَاِنّى اُبدِلُکَ بِهِم قَوما یَتَخَلَّلونَ بِقُضبانِ الشَّجَرِ. فَلَمّا بَعَثَ اللّه  مُحَمَّدا صلى الله علیه و آله اَوحى اِلَیهِ مَعَ جَبرَئیلَ بِالسِّواکِ وَالخِلالِ؛

 


 کعبه از زجرى که از بوى بد نفس هاى مشرکین مى کشید، به درگاه خداوند شکایت نمود، خداوند به آن وحى کرد، تو را مژده باد که بجاى اینان کسانى را جایگزین مى کنم که با شاخه هاى درخت خلال مى کنند. هنگامى که خداوند حضرت محمد صلى الله علیه و آله را مبعوث فرمود، توسط جبرئیل سفارش مسواک و خلال کردن را به او وحى کرد.

محاسن ج 2، ص 558، ح 924

حدیث (12) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

نِعمَ السِّواکُ الزَّیتونُ مِن شَجَرَةٍ مُبارَکَةٍ، یُطَیِّبُ الفَمَ وَ یَذهَبُ بِالحَفَرِ، وَ هُوَ سِواکى وَ سِواکُ النبیاءِ قَبلى؛


چه خوب مسواکى است زیتون! از درختى پر خیر و برکت که دهان را خوشبو مى کند و جِرم دندان را از میان مى برد. این مسواک من و پیامبران پیش از من است.

مکارم الاخلاق ص 49

حدیث (13) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

 مَا لِی أَرَاکُمْ تَدْخُلُونَ عَلَیَّ قُلْحاً مُرْغاً؟ مَا لَکُمْ لَا تَسْتَاکُون‏؟


شما را چه شده است وقتى بر من وارد مى شوید، مى بینمتان که دندان هایتان جرم گرفته و زرد و موهایتان ژولیده است. چرا مسواک نمى زنید.

محاسن ج 2، ص 561، ح 943

حدیث (14) پیامبر صلى‏ الله ‏علیه‏ و ‏آله :

خَمْسٌ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلینَ: اَلْحَیاءُ وَ الْحِلْمُ وَ الْحِجامَةُ وَ السِّواکُ وَ التَّعَطُّرُ؛

 

پنج چیز از سنت پیغمبران است: حیا، بردبارى، حجامت کردن، و مسواک و عطر زدن.

نهج الفصاحه ص462، ح 1463

برچسب ها :
شهادت
حدیث (1)رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

مَنْ مَشَى إِلَى ذِی قَرَابَةٍ بِنَفْسِهِ وَ مَا لِهِ لِیَصِلَ رَحِمَهُ أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْرَ مِائَةِ شَهِید


هر کس با جان و مال خود در راه صله رحم کوشش کند، خداوند عزّوجلّ پاداش یکصد شهید به او مى دهد.

من لایحضره الفقیه ج 4، ص 16

حدیث (2)رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

یا على: لا یَخدِمُ العِیالَ إلاّ صِدّیقٌ أَو شَهیدٌ أَو رَجُلٌ یُریدُ اللّه  بِهِ خَیرَ الدُّنیا وَ الآخِرَةِ؛

یا على: به خانواده خود خدمت نمى کند مگر صدّیق یا شهید یا مردى که خداوند خیر دنیا و آخرت را براى او مى خواهد.

جامع الاخبار(شعیری) ص103

حدیث (3)امام على علیه  السلام :

إِنَّ اللّه  کَتَبَ القَتلَ عَلى قَومٍ و المَوتَ عَلى آخَرینَ و َکُلٌّ آتیهِ مَنیَّتُهُ کَما کَتَبَ اللّه  لَهُ فَطوبى لِلمُجاهِدینَ فى سَبیلِهِ و َالمَقتولینَ فى طاعَتِهِ؛

براستى که خداوند براى گروهى کشته شدن را مقدر فرموده و براى دیگران مردن را. هر گروهى با همان سرنوشت که خداوند مقدر کرده است مى رسد. پس، خوشا به سعادت مجاهدان در راه خدا و کشته شدگان در راه طاعت او.

شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید) ج3، ص184

حدیث (4)رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

مَن سألَ اللهَ الشَّهادَةَ بِصِدقِ بَلَّغَهُ اللهُ مَنازلَ الشُّهَداء وَ إن ماتَ عَلَی فِراشِهِ.

هر که صادقانه از خدا شهادت مسألت کند خداوند او را به جایگاه شهیدان می رساند حتی اگر در بستر خود بمیرد.

بحارالانوار(ط-بیروت)  ج 67 ، ص 201

برچسب ها :
چاپلوسی
حدیث (1)امام على علیه السلام :

اَلثَّناءُ بِاَکثَرَ مِنَ الاستِحقاقِ مَلَقٌ وَ التَّقصیرُ عَنِ الاستِحقاقِ عِىٌّ اَو حَسَدٌ؛

تعریف بیش از استحقاق، چاپلوسى و کمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و یا حسد است.

نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 535 حکمت 347

حدیث (2)امام صادق علیه ‏السلام :

قالَ لُقمانُ لاِبنِهِ: ...  و َلِلحاسِدِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: یَغتابُ إِذا غابَ وَ یَتَمَلَّقُ إِذا شَهِدَ وَ یَشمَتُ بِالمُصیبَةِ؛

لقمان به فرزندش گفت: ... حسود را سه نشانه است: پشت سر غیبت مى ‏کند، روبه رو تملّق مى ‏گوید و از گرفتارى دیگران شاد مى ‏شود.

خصال ص‏121

حدیث (3) امام على علیه ‏السلام :

الْمُنافِقُ وَقِحٌ غَبىٌّ مُتَمَلِّقٌ شَقىٌّ؛


منافق، بى‏شرم و کودن، چاپلوس و بدبخت است.

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 458 ، ح 10492

حدیث (4) امام هادی علیه السلام :

قال لبعض- و قد أکثر من إفراط الثّناء علیه-: أَقْبِلْ عَلَى شَأْنِکَ فَإِنَّ کَثْرَةَ الْمَلَقِ یَهْجُمُ عَلَى الظِّنَّةِ وَ إِذَا حَلَلْتَ مِنْ أَخِیکَ فِی مَحَلِّ الثِّقَةِ فَاعْدِلْ عَنِ الْمَلَقِ إِلَى حُسْنِ النِّیَّةِ.

به کسی که در ستایش از ایشان افراط کرده بود فرمودند : از این کار خودداری کن که تملق بسیار، بدگمانی به بار آورد و اگر برادر مؤمنت مورد اعتماد تو واقع شد، از تملق او دست بردار و حسن نیت نشان ده.

الدره الباهره(ط-القدیمة) ص 43

برچسب ها :
خانواده
حدیث (1) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

خَیرُکُم خَیرُکُم لأَهلِهِ و َأَنَا خَیرُکُم لأَهلى ما أَکرَمَ النِّساءَ إلاّ کَریمٌ و َلا أَهانَهُنَّ إلاّ لَئیمٌ؛


بهترینشما کسى است که براى خانواده اش بهتر باشد، و من از همه شما براى خانواده ام بهترم، زنان را گرامى نمى دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمى کند مگر شخص پَست و بى مقدار.

نهج الفصاحه ص472 ح 1520

حدیث (2) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

الرَّجُلُرَاعٍ عَلَى أَهْلِ بَیْتِهِ وَ هُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُمْ فَالْمَرْأَةُ رَاعِیَةٌ عَلَى أَهْلِ بَیْتِ بَعْلِهَا وَ وُلْدِهِ وَ هِیَ مَسْئُولَةٌ عَنْهُم‏


مرد، سرپرست خانواده است و درباره آنان از او سئوال مى شود و زن، سرپرست خانه شوهرش و فرزندان اوست و درباره آنان از وى سئوال مى شود.

مجموعه ورام ج1 ، ص6

حدیث (3) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

خَیرُ الرِّجالِ مِن اُمَّتىَ الَّذینَ لا یَتَطاوَلُونَ عَلى أَهلیهِم و َیَحِنُّونَ عَلَیهِم و َلا یَظلِمُونَهُم؛


بهترین مردان امّت من کسانى هستند که نسبت به خانواده خود خشن نباشند و اهانت نکنند و دلسوزشان باشند و به آنان ظلم نکنند.

مکارم الأخلاق ص 216

حدیث (4) امام صادق علیه السلام :

مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهلِ بَیتِهِ مُدَّ لَهُ فى عُمُرِهِ؛


هر کس به شایستگى در حقّ خانواده اش نیکى کند، عمرش طولانى مى شود.

کافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص105

حدیث (5) امام صادق علیه‏السلام :

لَا یَزَالُ الْمُؤْمِنُ یُورِثُ أَهْلَ بَیْتِهِ الْعِلْمَ وَ الْأَدَبَ الصَّالِحَ حَتَّى یُدْخِلَهُمُ الْجَنَّةَ [جَمِیعاً]


مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شایسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد بهشت کند.

مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج12، ص201، ح13881

حدیث (6) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

إذاأرادَ اللّه  بِأهلِ بَیتٍ خَیرا فَقَّهَهُم فِى الدّینِ و َوَقَّرَ صَغیرُهُم کَبیرَهُم و َرَزَقَهُمُ الرِّفقَ فى مَعیشَتِهِم و َالقَصدَ فى نَفَقاتِهِم وَ بَصَّرَهُم عُیُوبَهُم فَیَتُوبُوا مِنها؛


هرگاهخداوند براى خانواده اى خیر بخواهد آنان را در دین دانا مى کند، کوچک ترهابزرگ ترهایشان را احترام مى نمایند، مدارا در زندگى و میانه روى در خرج روزیشان مى نماید و به عیوبشان آگاهشان مى سازد تا آنها را برطرف کنند.

نهج الفصاحه ص181 ، ح 147

حدیث (7) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

یاعلى: خِدمَةُ العِیالِ کَفّارَةٌ لِلکَبائِرِ و َتُطفى غَضَبَ الرَّبِّ، وَ مُهُورُ الحُورِ العینِ، و َتَزیدُ فِى الحَسَناتِ و َالدَّرَجاتِ؛


یا على: خدمت به خانواده، کفاره گناهان کبیره و خاموش کننده خشم خداوند و مهریه حورالعین و زیاد کننده حسنات و درجات است.

جامع احادیث الشیعه(بروجردی) ج22 ، ص306

حدیث (8) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

اَلمُؤمِنُ یَأکُلُ بِشَهوَةِ أَهلِهِ، اَلمُنافِقُ یَأکُلُ أَهلُهُ بِشَهوَتِهِ؛


مؤمن به میل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق میل و رغبت خود را به خانواده اش تحمیل مى کند.

کافى(ط-الاسلامیه) ج4، ص12

حدیث (9) امام صادق علیه السلام :

فِیقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- "قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً "کَیْفَ نَقِی أَهْلَنَا قَالَ تَأْمُرُونَهُمْ {بِما یُحِبُّ اللّه } وَ تَنْهَوْنَهُم ْ{عَمّا یَکرَهُ اللّه}.


خداوندمی فرمایند :  «خود و خانواده تان را از آتش دوزخ حفظ کنید»، گفتند: چگونهخانواده مان را از آتش دوزخ حفظ کنیم؟ فرمودند:{به آنچه خدا دوست دارد} امرشان کنید

و {از آنچه خدا نمى پسندد} نهی شان نمائید.

کافی(ط-الاسلامیه) ج5 ص 62

حدیث (10) امام صادق علیه السلام :

إنَّالمَرءَ یَحتاجُ فى مَنزِلِهِ و َعِیالِهِ إِلى ثَلاثِ خِلالٍ یَتَکَلَّفُها و َإن لَم یَکُن فى طَبعِهِ ذلِکَ : مُعاشَرَةٌ جَمیلَةٌ و َسَعَةٌ بِتَقدیرٍ و َغَیرَةٌ بِتَحَصُّنٍ؛


مرددر خانه و نسبت به خانواده اش نیازمند رعایت سه صفت است هر چند در طبیعت او نباشد: خوشرفتارى ، گشاده دستى به اندازه و غیرتى همراه با خویشتن دارى.

تحف العقول ص 322

حدیث (11) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

یا على: لا یَخدِمُ العِیالَ إلاّ صِدّیقٌ أَو شَهیدٌ أَو رَجُلٌ یُریدُ اللّه  بِهِ خَیرَ الدُّنیا وَالخِرَةِ؛


یا على: به خانواده خود خدمت نمى کند مگر صدّیق یا شهید یا مردى که خداوند خیر دنیا و آخرت را براى او مى خواهد.

جامع الاخبار (شعیری) ص103 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج101، ص132

حدیث (12) امام صادق علیه ‏السلام :

ثَلاثَةٌاِن یَعلَمُهنَّ المُؤمِنُ کانَت زیادَةً فى عُمُرِهِ وَ بَقاءَ النِّعمَةِ عَلَیهِ: تَطویلُهُ فى رُکوعِهِ وَ سجودِهِ فى صلاتِهِ وَ تَطویلُهُ لِجلوسِهِ عَلى طَعامِهِ اِذا اَطعَمَ عَلى مائِدَتِهِ وَ اصطِناعُهُ المَعروفَ اِلى اَهلِهِ؛

 

سهچیز است که اگر مؤمن از آنها مطلع شود، باعث طول عمر و دوام بهره مندى او از نعمت ها مى شود: طول دادن رکوع و سجده، زیاد نشستن بر سر سفره اى که در آن دیگران را اطعام مى کند و خوش رفتارى اش با خانواده.

کافى(ط-الاسلامیه) ج 4، ص 49

حدیث (13) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

اَلمَرأَةُ الصّالِحَةُ أَحَدُ الکاسِبَینِ؛


زن شایسته یکى از دو عامل پیشرفت خانواده است.

امالی(طوسی) ص614 - مستدرک الوسایل ومستنبط المسایل ج14 ، ص171 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج100، ص238

حدیث (14) امام حسین علیه السلام:

لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب؛

جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد.

تحف العقول ص 247

حدیث (15) امام على علیه ‏السلام :

حُسْنُ الْخُلْقِ فى ثَلاثٍ: اِجْتِنابُ الْمَحارِمِ وَ طَـلَبُ الْحَلالِ وَ التَّـوَسُّعُ عَلَى الْعِیالِ؛

خوش اخلاقى در سه چیز است: دورى کردن از حرام، طلب حلال و فراهم آوردن آسایش و رفاه براى خانواده.

مجموعه ورام ج1 ، ص90 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 68، ص 394

حدیث (16) امام على علیه ‏السلام :

مَنْ ساءَ خُلْقُهُ مَلَّهُ اَهْلُهُ؛

 هر کس بد اخلاق باشد، خانواده ‏اش از او دلتنگ و خسته مى ‏شوند.

تحف العقول ص 214

برچسب ها :
درباره وبلاگ
این وبلاگ برای نشر احادیث ایجاد شده است. نویسنده وبلاگ: ابوالفضل شرافتی
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 685
تعداد نوشته ها : 11
تعداد نظرات : 0
پخش زنده
X