جبل النور
مسواک
حدیث (1)امام باقر علیه السلام :

لَو یَعلَمُ النّاسُ ما فِى السِّواکِ لأَباتوهُ مَعَهُم فى لِحافٍ؛


اگر مردم نتایج و خواص مسواک کردن را بدانند هیچ گاه مسواک را از خود جدا نمى کنند.

وسایل الشیعه ج2 ، ص13 ، ح 1327 - بحارالانوار(ط-بیروت) ج73، ص130، ح17

حدیث (2)رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

ما زالَ جَبرَئیلُ یُوَصّینى بِالسِّواکِ حَتّى خِفتُ أن اُحفىَ اَو اُدرِدَ؛


جبرئیل پیوسته مرا به مسواک سفارش مى کرد تا جایى که ترسیدم (از کثرت مسواک زدن) دندانهایم سائیده شود و از بین برود.

وسائل الشیعه ج2، ص5، ح1300

حدیث (3)امام صادق علیه السلام :

فِى السِّواکِ اثنَتا عَشَرَةَ خَصلَةً: هُوَ مِنَ السُّنَّةِ، وَ مَطهَرَةٌ لِلفَمِ، وَ مَجلاةٌ لِلبَصَرِ، و َیُرضِى الرَّحمنَ، یُبَیِّضُ السنانَ، یَذهَبُ بِالحَفَرِ، وَ یَشُدُّ اللِّثَّةَ، و َیُشَهِّى الطَّعامَ، و َیَذهَبُ بِالبَلغَمِ، و َیَزیدُ فِى الحِفظِ، وَ یُضاعِفُ الحَسَناتِ، وَ تَفرَحُ بِهِ المَلائِکَةُ؛


در مسواک زدن دوازده فایده وجود دارد: 1. از سنت پیامبر صلى الله علیه و آله است، 2. دهان را پاکیزه مى کند، 3. نور چشم را زیاد مى کند، 4. باعث خشنودى خداوند است، 5. دندانها را سفید مى کند، 6. پوسیدگى آنها را از بین مى برد، 7. لثه را محکم مى سازد، 8 . اشتها آور است، 9. بلغم را مى برد، 10. حافظه را زیاد مى کند، 11. حسنات دو چندان مى شوند، 12. فرشتگان شاد مى گردند.

خصال ص 481 ، ح53 {شبیه این حدیث در محاسن ج2 ، ص562 ، ح953 - کافی(ط-الاسلامیه) ج6 ، ص496 ،ح6 }

حدیث (4)رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

عَلَیکُم بِالسِّواکِ فَنِعمَ الشَّىءُ السِّواکُ یَشُدُّ اللِّثَّةَ وَ یَذهَبُ بِالبَخرِ وَ یُصلِحُ المِعدَةَ وَ یَزیدُ فى دَرَجاتِ الجَنَّةِ و َیُرضِى الرَّبَّ وَ یُسخِطُ الشَّیطانَ؛


مسواک کنید که مسواک زدن خوب چیزى است لثه را محکم مى کند، بوى دهان را مى برد، معده را اصلاح مى کند، درجات بهشت را مى افزاید، پروردگار را خشنود مى کند و شیطان را به خشم مى آورد.

نهج الفصاحه ص571 ، ح 1975

حدیث (5)امام على علیه السلام :

اَلسِّواکُ مَرضاةٌ لِلّهِ وَسُنَّةُ النَّبىِّ صلى الله علیه و آله وَ مُطَیِّبَةٌ لِلفَمِ؛


مسواک زدن سبب خشنودى خداوند، اجراى سنت پیغمبر و وسیله خوش بویى و پاکیزگى دهان است.

مکارم الاخلاق ص 51

حدیث (6)امام رضا علیه السلام :

اَلسِّواکُ یَجلُو البَصَرَ و َیُنبِتُ الشَّعرَ و َیَذهَبُ بِالدَّمعَةِ؛


مسواک زدن، نور چشم را زیاد مى کند، مو را پر پشت مى نماید و آبریزش چشم را برطرف مى سازد.

مکارم الاخلاق ص50 - بحارالانوار(ط-بیروت) ج73، ص 137

حدیث (7)رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

تَخَلَّلوا فَإِنَّهُ لَیسَ شَى ءٌ أَبغَضُ إِلَى المَلائِکَةِ مِن أَن یَرَوا فى أَسنانِ العَبدِ طَعاما؛


خلال کنید که بدترین چیز نزد فرشتگان این است که لاى دندانهاى بنده اى مانده غذا ببینند.

مکارم الاخلاق ص 153 - بحارالانوار(ط-بیروت) ج63 ، ص436 ،ح14

حدیث (8)امام صادق علیه السلام :

ما أَدَرتَ عَلَیهِ لِسانَکَ فَأَخرَجتَهُ فَابلَعهُ وَ ما أَخرَجتَهُ بِالخَلالِ فَارمِ بِهِ؛


بعد از غذا زبان را دور دهان بگردان، هرچه با زبان درآمد فرو ببر، و آنچه را با خلال بیرون آوردى از دهان بیرون افکن.

من لا یحضر الفقیه ج3 ، ص357 ، ح4262 - مکارم الاخلاق ص 152

حدیث (9)رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

إِذَا استَکتُم فَاستاکوا عَرضا؛


وقتى مسواک مى کنید از عرض، دندان ها را مسواک بزنید.

نهج الفصاحه ص188، ح 178

حدیث (10) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

فِى السِّواکِ اِثنَتَا عَشَرَةَ خَصلَةً: مَطهَرَةٌ لِلفَمِ، و مَرضاتٌ لِلرَّبِّ وَ یُبَیِّضُ السنانَ وَ یَذهَبُ بِالحَفَرِ وَ یُقِلُّ البَلغَمَ وَ یُشَهِّى الطَّعامَ وَ یُضاعِفُ الحَسَناتِ وَ تُصابُ بِهِ السُّنَّةُ وَ تَحضُرُهُ المَلائِکَةُ وَ یَشُدُّ اللِّثَةَ وَ هُوَ یَمُرُّ بِطَریقَةِ القُرآنِ وَ رَکعَتَینِ بِسِواکٍ اَحَبُّ اِلَى اللّه  عَز َّوَ جَلَّ مِن سَبعینَ رَکعَةً بِغَیرِ سِواکٍ؛


پیامبر صلى الله علیه و آله :  مسواک زدن دوازده فایده دارد: دهان را پاکیزه، خداوند را خشنود، دندان ها را سفید، جرم دندان ها را پاک، بلغم را کم، غذا را مطبوع، حسنات را چندین برابر مى کند، به سنت عمل مى شود، فرشتگان حضور پیدا مى کنند، لثه محکم مى شود، بر گذرگاه تلاوت قرآن مى گذرد و دو رکعت نماز با مسواک، نزد خداوند محبوب تر است از هفتاد رکعت نماز بى مسواک.

خصال ص 480، ح 52

حدیث (11)امام باقر علیه السلام :

شَکَتِ الکَعبَةُ اِلَى اللّه  ما تَلقى مِن اَنفاسِ المُشرِکینَ، فَاَوحَى اللّه  اِلَیها: اَن قَرّى یا کَعبَةُ، فَاِنّى اُبدِلُکَ بِهِم قَوما یَتَخَلَّلونَ بِقُضبانِ الشَّجَرِ. فَلَمّا بَعَثَ اللّه  مُحَمَّدا صلى الله علیه و آله اَوحى اِلَیهِ مَعَ جَبرَئیلَ بِالسِّواکِ وَالخِلالِ؛

 


 کعبه از زجرى که از بوى بد نفس هاى مشرکین مى کشید، به درگاه خداوند شکایت نمود، خداوند به آن وحى کرد، تو را مژده باد که بجاى اینان کسانى را جایگزین مى کنم که با شاخه هاى درخت خلال مى کنند. هنگامى که خداوند حضرت محمد صلى الله علیه و آله را مبعوث فرمود، توسط جبرئیل سفارش مسواک و خلال کردن را به او وحى کرد.

محاسن ج 2، ص 558، ح 924

حدیث (12) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

نِعمَ السِّواکُ الزَّیتونُ مِن شَجَرَةٍ مُبارَکَةٍ، یُطَیِّبُ الفَمَ وَ یَذهَبُ بِالحَفَرِ، وَ هُوَ سِواکى وَ سِواکُ النبیاءِ قَبلى؛


چه خوب مسواکى است زیتون! از درختى پر خیر و برکت که دهان را خوشبو مى کند و جِرم دندان را از میان مى برد. این مسواک من و پیامبران پیش از من است.

مکارم الاخلاق ص 49

حدیث (13) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

 مَا لِی أَرَاکُمْ تَدْخُلُونَ عَلَیَّ قُلْحاً مُرْغاً؟ مَا لَکُمْ لَا تَسْتَاکُون‏؟


شما را چه شده است وقتى بر من وارد مى شوید، مى بینمتان که دندان هایتان جرم گرفته و زرد و موهایتان ژولیده است. چرا مسواک نمى زنید.

محاسن ج 2، ص 561، ح 943

حدیث (14) پیامبر صلى‏ الله ‏علیه‏ و ‏آله :

خَمْسٌ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلینَ: اَلْحَیاءُ وَ الْحِلْمُ وَ الْحِجامَةُ وَ السِّواکُ وَ التَّعَطُّرُ؛

 

پنج چیز از سنت پیغمبران است: حیا، بردبارى، حجامت کردن، و مسواک و عطر زدن.

نهج الفصاحه ص462، ح 1463

برچسب ها :
شهادت
حدیث (1)رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

مَنْ مَشَى إِلَى ذِی قَرَابَةٍ بِنَفْسِهِ وَ مَا لِهِ لِیَصِلَ رَحِمَهُ أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْرَ مِائَةِ شَهِید


هر کس با جان و مال خود در راه صله رحم کوشش کند، خداوند عزّوجلّ پاداش یکصد شهید به او مى دهد.

من لایحضره الفقیه ج 4، ص 16

حدیث (2)رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

یا على: لا یَخدِمُ العِیالَ إلاّ صِدّیقٌ أَو شَهیدٌ أَو رَجُلٌ یُریدُ اللّه  بِهِ خَیرَ الدُّنیا وَ الآخِرَةِ؛

یا على: به خانواده خود خدمت نمى کند مگر صدّیق یا شهید یا مردى که خداوند خیر دنیا و آخرت را براى او مى خواهد.

جامع الاخبار(شعیری) ص103

حدیث (3)امام على علیه  السلام :

إِنَّ اللّه  کَتَبَ القَتلَ عَلى قَومٍ و المَوتَ عَلى آخَرینَ و َکُلٌّ آتیهِ مَنیَّتُهُ کَما کَتَبَ اللّه  لَهُ فَطوبى لِلمُجاهِدینَ فى سَبیلِهِ و َالمَقتولینَ فى طاعَتِهِ؛

براستى که خداوند براى گروهى کشته شدن را مقدر فرموده و براى دیگران مردن را. هر گروهى با همان سرنوشت که خداوند مقدر کرده است مى رسد. پس، خوشا به سعادت مجاهدان در راه خدا و کشته شدگان در راه طاعت او.

شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید) ج3، ص184

حدیث (4)رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

مَن سألَ اللهَ الشَّهادَةَ بِصِدقِ بَلَّغَهُ اللهُ مَنازلَ الشُّهَداء وَ إن ماتَ عَلَی فِراشِهِ.

هر که صادقانه از خدا شهادت مسألت کند خداوند او را به جایگاه شهیدان می رساند حتی اگر در بستر خود بمیرد.

بحارالانوار(ط-بیروت)  ج 67 ، ص 201

برچسب ها :
چاپلوسی
حدیث (1)امام على علیه السلام :

اَلثَّناءُ بِاَکثَرَ مِنَ الاستِحقاقِ مَلَقٌ وَ التَّقصیرُ عَنِ الاستِحقاقِ عِىٌّ اَو حَسَدٌ؛

تعریف بیش از استحقاق، چاپلوسى و کمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و یا حسد است.

نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 535 حکمت 347

حدیث (2)امام صادق علیه ‏السلام :

قالَ لُقمانُ لاِبنِهِ: ...  و َلِلحاسِدِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: یَغتابُ إِذا غابَ وَ یَتَمَلَّقُ إِذا شَهِدَ وَ یَشمَتُ بِالمُصیبَةِ؛

لقمان به فرزندش گفت: ... حسود را سه نشانه است: پشت سر غیبت مى ‏کند، روبه رو تملّق مى ‏گوید و از گرفتارى دیگران شاد مى ‏شود.

خصال ص‏121

حدیث (3) امام على علیه ‏السلام :

الْمُنافِقُ وَقِحٌ غَبىٌّ مُتَمَلِّقٌ شَقىٌّ؛


منافق، بى‏شرم و کودن، چاپلوس و بدبخت است.

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 458 ، ح 10492

حدیث (4) امام هادی علیه السلام :

قال لبعض- و قد أکثر من إفراط الثّناء علیه-: أَقْبِلْ عَلَى شَأْنِکَ فَإِنَّ کَثْرَةَ الْمَلَقِ یَهْجُمُ عَلَى الظِّنَّةِ وَ إِذَا حَلَلْتَ مِنْ أَخِیکَ فِی مَحَلِّ الثِّقَةِ فَاعْدِلْ عَنِ الْمَلَقِ إِلَى حُسْنِ النِّیَّةِ.

به کسی که در ستایش از ایشان افراط کرده بود فرمودند : از این کار خودداری کن که تملق بسیار، بدگمانی به بار آورد و اگر برادر مؤمنت مورد اعتماد تو واقع شد، از تملق او دست بردار و حسن نیت نشان ده.

الدره الباهره(ط-القدیمة) ص 43

برچسب ها :
درباره وبلاگ
این وبلاگ برای نشر احادیث ایجاد شده است. نویسنده وبلاگ: ابوالفضل شرافتی
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 4696
تعداد نوشته ها : 4
تعداد نظرات : 1
پخش زنده
X